SPOED-cursus: Hoe demotiveer je personeel?

VOOR (sommige) LEIDINGGEVENDEN
SPOEDCURSUS: “Hoe DE-motiveer je personeel”?

Foto van freepik: Bedrijf foto gemaakt door yanalya – nl.freepik.com

“Je kunt je binnen ons bedrijf beter ziek melden met rugpijn en migraine, i.p.v. vrij te krijgen voor een studie-weekeinde in eigen tijd om jezelf beter te voelen”.

Onlangs had ik een intakegesprek met een alleenstaande moeder, die zichzelf afvroeg waar haar hoofdpijn vandaan kwam.
“Wil je mij een beeld schetsen van je huidige leven?”, vroeg ik.

Na het gesprek over haar gezins-situatie begon ze over haar werk kwam er frustratie en irritatie uit …

“Je kunt je binnen ons bedrijf beter ziek melden met rugpijn en migraine,
i.p.v. vrij te krijgen voor een studie-weekeinde in eigen tijd om jezelf beter te voelen”.

Wat bedoel je precies?, vroeg ik.

“In mijn vrije tijd volg ik naast een fulltime baan een opleiding om mezelf verder persoonlijk te ontwikkelen. Deze opleiding van ruim € 2.500,= betaal ik zelf en vanuit het werk krijg ik 2 uurtjes vrij op mijn 1e cursusdag van de weekeinde-opleiding.

Door een wijziging in het cursusprogramma, moest ik naar een andere locatie rijden, waardoor ik 4 uur nodig had om daar te komen. Toen ik dit aangaf bij mijn leidinggevende, dat ik meer uren vrij wilde, hadden ze de volgende oplossing:
“Je kunt hiervoor onbetaald verlof opnemen”.

Ze was te verbaasd om te reageren en kon er niet over uit, dat dit de oplossing was.

Kortom:
De dagen dat ik ziek ben geweest, kan ik op 1 hand tellen.
Ik houd me altijd bezig met mijn voeding, gezondheid en heb mijn leven aardig op orde.
Andere collega’s help ik altijd om gezondere en bewustere keuzes te maken.
In vakantietijd en bij ziekte van andere collega’s neem ik werk en taken over …
Collega’s die te ziek zijn om te werken, maar wel alle foodtruck-festivals aflopen en achterstallige klussen in en om het huis afronden.
De werkdruk voor de achterblijvers wordt hierdoor ook hoger, omdat de budgetten geen extra personeel toelaten …

Het bedrijf profiteert mee van mijn opleiding en dan moet ik “als dank” onbetaald verlof opnemen? Ik ben er niet goed van!

Enfin … alle frustratie kwam eruit !!

Aan de hand van onderstaande vragen, gingen we de situatie vanuit verschillende invalshoeken bekijken:
– Hoe zou jij het vinden om die zieke collega te zijn?
– Welk advies kan hij/zij van de arbo-arts gekregen hebben?
– Hoe zou jouw leidinggevende zich gevoeld hebben die dag?
– Wat was voor jou een passend voorstel geweest?
– Wat maakt dat je deze situatie niet met jouw leidinggevende bespreekt?
– Hoe ga jij dit voorval bespreken met jouw leidinggevende?

Een van haar antwoorden was, dat ze dit gesprek niet met hem aandurfde. Dit had te maken met beelden, die ze in haar hoofd maakt over een dergelijk gesprek.

Ik legde haar uit hoe STRESS werkt en wat ze hieraan kan doen.
Door de verschillende invalshoeken, de uitleg en diverse handvatten, had ze voldoende inspiratie opgedaan om een gesprek aan te knopen met haar leidinggevende…

Na een heerlijke SOY-latte en zelfgemaakte carrot-cake,
verliet mevrouw ZONDER hoofdpijn mijn praktijk.

BriljansS-missie geslaagd en Experiment Geluk-T !!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


CAPTCHA Image
Reload Image